شناخت مسائل اخلاقی
شناخت مسائل اخلاقی
در این مقاله به شناخت مسائل اخلاقی می پردازیم
بسیاری از (و شاید اکثرا) رفتارهای غیر اخلاقی که افراد در طول مذاکره از خود نشان می دهند،
ناشی از فرآیندهای روحی و روانی ناخواسته و معمولی می باشند و نه از روی فریب عمدی و حتی آگاهانه.
اخلاقیات محدود زمانی مطرح می شود که عملکرد مذاکره کننده به گونه ایی است که به دیگران صدمه می زند
و این عملکرد با عقاید خودش در مورد درستی یا نادرستی آن موضوع تناقض دارد.
مقاله آموزش مذاکره را مطالعه نموده اید
اولین قدم برای فهمیدن قدرت اخلاقیات محدود،
دست کشیدن از این تصور رایج است که رفتارهای به ظاهر غیراخلاقی که مشاهده می کنیم، نشان می دهد که طرف مقابل، فاقد استانداردهای اخلاقی بالای ما می باشد
یا اینکه آنها عمداً رفتارهای خودخواهانه را بر آنچه که از نظر آنها صحیح است، ترجیح می دهند.
در سالهای اخیر تحقیق در روانشناسی اجتماعی کاملاً این تضور و نظریه را بی ارزش کرده است که
همه رفتارهای بشری ارادی هستند و بر تاثیر قدرتمند افکار غیر ارادی و ناخودآگاه بر اعمال ما تاکید کرده است.
دومین قدم مهم،
فهمیدن این موضوع است که مشکل اخلاقیات محدود، تنها بر روی دیگران تاثیر نمی گذارد بلکه،
ما نیز در معرض آسیب هستیم.
اگر اخلاقی رفتار کردن، واقعاً یکی از اهداف ما باشد،
نیاز است راههایی را که از آن طریق، یک فرد صادق مانند خود شما ممکن است بدون آگاهی و اراده، غیراخلاقی عمل کند، بدانید.
ممکن است فکر کنید کار اشتباهی انجام نمی دهید،
در حالی که در همان زمان به گونه ای عمل می کنید که استاندارهای اخلاقی خود را زیر پا گذاشته اید.
چون اصول اخلاقی شما مشکلی ندارد، درک اخلاقی ما در چنین زمانی به ما کمک نمی کند.
بلکه، راه حل، افزایش آگاهی خود از دامهای روانشناختی است که حتی بسیاری از مذاکره کنندگان با احلاق و خوش نیت را نیز در خود گرفتار می نماید.
تضاد منافع
وقتی مردم درباره تضاد منافع صحبت می کنند، معمولاً می پندارند که متخصصان، آگاهانه این نیروهای مخالف را در نظر می گیرند.
این باورها، آگاهانه یا عمداً غیر اخلاقی نیستند، بلکه آنها براساس شرایط، جهت گیری شده اند.
خیلی سخت می توان کسی را پیدا کرد که چیزی را بفهمد در حالیکه حقوقش و دستمزدش وابسته به نفهمیدن آن چیز است.
در مذاکرات خزیدار – فروشنده، معمولاً فروشنده معتقد است محصولی را می فروشد که کیفیتی بالاتر از آنچه که خریدار فکر می کند، دارد.
در واقع، خریداران اغلب معتقدند که اقلام عرضه شده توسط فروشندگان مختلف، قابل تشخیص از یکدیگر نیستند.
در حالی که فروشندگان، محصولات خود را به طور قابل توجهی بهتر از اجناس سایر عرضه کنندگان می دانند.
بنابراین،
وقتی یک فروشنده می گوید مطمئناً اگر شما این مخصول را بخرید، من سود می برم.
اما اگر معتقد نبودم که این محصول، بهترین مخصول برای شما و شرکت شماست، هرگز سعی نمی کردم آن را به شما بفروشم،
او واقعاً این عبارات را باور دارد.
با این حال، تحقیقات به ما می گویند که تضاد منافع فروشنده (صادق بودن در مقابل فروختن جنس)، می تواند او را به طور ناخودآگاه به سمت دیدن دنیا از نگاه جانبدارانه و این باور که محصول او بهترین گزینه برای شماست، حتی زمانی که اینگونه نیست، سوق دهد.
وقتی فروشنده ای ادعا می کند که محصولش بهترین نمونه در بازار است و یک خریدار احتمالی معتقد است که این محصول، فرق زیادی با محصول رقبا ندارد،
خریدار احتمالی معتقد است که انی محصول، فرق زیادی با محصول رقبا ندارد، خریدار احتمالاً اخلاقیات فروشنده را زیر سوال می برد.
وقتی بحث پایان می یابد، خریدار تصور می کند که گفته های فروشنده، نشانه رفتار غیراخلاقی بوده است،
در حالی که واثعاً فروشنده در دام تله روانشناختی افتاده است.
در این مقاله به شناخت مسائل اخلاقی پرداختیم.
درباره علی بهرام پور
من علی بهرام پور، نویسنده، مدرس و مربی اصول و فنون مذاکره هستم و قصد دارم در این وبسایت مطالب کاربردی و مورد نیاز را که در سالیان فعالیتم در بلاروس و ترکیه و ایران عزیز بدست آوردم را به اشتراک بگذارم.
نوشته های بیشتر از علی بهرام پور4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید
باسلام وخدا قوت استاد عزیز
بسیار عالی
خیلی مفید وکاربردی ممنون استاد بهرام پور
با سلام
کاملا موافقم بیشتر اوقات متاسفانه از ندانستن رفتار درست ، رفتار غیراخلاقی نشان میدهند.
با تشکر
در مورد کشور ها، بلاروس، ترکیه و ایران عزیز…کلمه عزیز کمی جانب دارانه است. به این معنی که فعالیت شما در آن دو کشور آنقدر مهم نبوده به اندازه ی که در ایران بوده است. این موضوع Bias دارد. برای شخصی چون من از یک کشور غیر ایران جانب دارانه معلوم می شود. فکر نمیکنید که در تضاد با بحث Ethical Issues است؟