یک اسطوره چگونه عمل میکند؟
برای درستکردن یک اسطوره، ابتدا باید خواص اولیه آن را درک کنیم.
یک اسطوره، به احساسات واقعی شما، چارچوب میبخشد.
در یک تعارض، اسطوره شما، عمیقترین احساساتتان را شکل میدهد که بهصورت روایتی منسجم است و بهدرستی پذیرفته نمیشود.
پیچیدگی بین طبقه بالا (روشنفکر) و پایین (پست) در مذاکره تمرینی را در نظر بگیرید.
روشنفکران سعی میکنند، قدرتمندانه طبقه پست را متقاعد کنند که نظراتشان بهتر است،
اما بر اسطوره خود اصرار میورزند و بر مخالفت خود میافزایند.
اسطورههای شما میتوانند تعیینکننده باشند، همانطورکه شرایط تغییر میکنند
و طبقات پست در بازی مذاکره در برابر روشنفکران طغیان میکنند، اسطوره آنها از قربانیشدن، به انقلابیگری تغییر شکل میدهد.
این اسطوره احساسات واقعیشان را شکل میدهد، درست همانطورکه قبلاً شکل گرفته بود.
یک اسطوره در زیستشناسی بهاندازه بیوگرافی (زندگینامه) ریشهدار شده است.
هنگامیکه زیگموند فروید پیچیدگی را نتیجه اصلی تجربه اجتماعی از آغاز کودکی بیان کرد،
دیگر اندیشمندان درباره تکرار اضطرار، با بیولوژیکبودن این تعارض، مخالفت میکردند؛
بهعبارتدیگر، خصوصیات فعلی نوع بشر ممکن است تعارض ایجاد کنند.
کارل جانگ، روانپزشک، پیشنهاد میدهد نوع بشر مجموعهای از ناخودآگاهیها را به اشتراک میگذارد که حاوی تصاویر ناخودآگاه شخصی است
و این استقلال در تجربیات شخصی را نشان میدهد.
این تصاویر بهعنوان الگوی اصلی، بسته به شخصیت بشریت شناخته میشوند؛
همانطورکه پرندگان در زمستان میدانند چگونه بهسمت جنوب پرواز کنند،
انسانها یک چارچوب فطری برای جهتیابی در جامعه جهانی دارند.
ما به همه رویدادهای اینچنینی مانند تولد، مرگ، مادر، پدر، قهرمانان و شیاطین (خوبها و بدها) و داستانهای آفرینش و آخرالزمانی، واکنش نشان میدهیم؛
بنابراین تصویر خودآگاه مخصوص من در الگوی مادر ممکن است با الگوی شما متفاوت باشد.
ما یک فهم کهن از معانی احساسی خود را به اشتراک میگذاریم.
جانگ میگوید نوع بشر ساختار فطری خود را در راستای منطقیکردن اجتماع جهانی، بهاشتراک میگذارد.
عصبشناسان مجموعهای از رگهای مستحکم را یافتهاند که در مکانیزم مغز بر رفتارهای اجتماعی اثر میگذارد.
پیشرفتهای ژنتیک، وجود منابع موروثی بیولوژیک را نشان میدهد.
زبانشناس معروف، نوآم چامسکی اعلام کرد در ارتباطاتمان دو نوع ساختار برای فهم معانی زبان و ساختار سطحی داریم
و مطالعه اخلاقیات (معنویات) نشان داده است بخشهایی که از رفتار اجتماعی در همه حیوانات وجود دارد شامل نوع بشر نیز هست.
یک تصویر از بافت اسطورهای (بیولوژی) با پیشزمینه جاری (بیوگرافی) شما، واقعیتهای احساسی شما را عمق میبخشد.
زن و شوهری را تصور کنید که خویشان نزدیک خود را به سالن رقص در یک هتل دعوت میکنند
و از آنها میخواهند که از انتهای سالن تا طرف دیگر بهآرامی راه بروند.
این میتواند یک اتفاق غیردراماتیک باشد، اما اگر روز ازدواج آنها بود، همان موقعیت باعث ایجاد واکنش احساسی برای جمعشدن این جمعیت در کنار هم میشد.
این زوج یک الگو را فراخوانی میکنند که هماهنگی قدرتمندی در پیوند نوع بشر را ایفا میکند.
خانوادهها نقش یک شاهد را دارند و نامزدها یک اسطوره از عشق میشوند که در خلال یک جشن مقدس به هم ملحق شدهاند.
یک اسطوره، اهمیت تعارضات شخصی شما را عمق میبخشد
در هر سنی، مردم با یک اسطوره اولیه، هویت داده میشوند که حول عشق، حسادت، خشم و تحقیر میچرخد.
یک اسطوره این نقوش را بهمنظور نشاندادن تناقضات شما برمیانگیزد.
همانطورکه بیوگرافی شخصی خود را طبق الگوی اولیه طرحریزی میکنید،
خود را بهصورت شبیهسازیشدهای در تجربیات خود و تجربیات انسانی تثبیت میکنید،
درحالیکه تعارض شما به یک حس مشترک میرسد، در بستری از بیزمانی نهفته میشود.
در حقیقت، یک تعارض، شما را به یک زمان اسطورهای میکشاند؛
همانطور که شما بهصورت ناخودآگاه، یک اسطوره قهرمانی و شهادت را میپذیرید،
در خلال یک واقعیت روانشناسانه،
به زمان اصلی آن اسطوره میروید.
شما هیچ تمایزی بین الگوی اصلی اسطورهای و واقعیتی که با آن مواجه میشوید،
نخواهید دید و در آنچه در افسانه تاریخی- مذهبی ایلیاد به آن «برگشت ابدی» میگویند، وارد میشوید.
من مفهوم ایلیاد را بهصورت گستردهای میدانم:
هر زمانیکه در تعارض خود یک اسطوره داستانی را طرحریزی میکنید،
چه از یک متن باستانی یا یک حادثه معاصر تاریخی، در «بازگشت ابدی» شریک میشوید.
یک ناظر خارج از گود، تعارض شما را یک «اختلافنظر تاکتیکی –مرزی» یا «ازهمگسیختگی سازمانی» میبیند
و شما آن را را بهصورت یک کشمکش اسطورهای بین خوبی و بدی (خدا و شیطان) تجربه میکنید.
راهکار: خودآزمایی (درونگرایی) خلاق
درونگرایی خلاق یک روش مستقیم است که من آن را برای کمک به شما در کشف جنبه اسطورهای ساختهام.
این فرآیند را از تکنیکهای بازیگران بزرگ به عاریت گرفتهام که الگوی اولیه فانتزی خود و ترسهایشان را در داستانهای قابل لمس و دیگر کارهای هنری، بیان میکنند؛
بهطور مشابهی، در یک تعارض، بهدنبال ترجمه الگویهای ناخودآگاه برای تمرکز بر تصاویری هستید که به شما در فهم بهتر هر جنبه از هویت کمک کنند.
در گفتههای جانگ، هدف شما «تصویر اسطورهایتان» را فعال میکند.
توانایی شما در خلق تصاویر و روایت در تجربیات ناخودآگاه است و فضای هوشمندانهای برای گفتوگو درباره موضوعات بحثبرانگیز بهوجود میآورد.
هویت آنچه مبنای تعارض است، کشف اسطورهایی است که جنبه ترس و اضطراب داشته و تجدیدنظر در اسطورههایی که روابط فیمابین را بهبود میدهند.
تدوین یک «فضای شجاعانه» برای گفتوگوی هوشمندانه، بهترین پیشنهاد عاقلانهای است که به شما در ایجاد فضای امن، بهمنظور تصمیمگیری درباره مسائل بحثبرانگیز، کمک میکند،
اما این راهبرد میتواند نتیجه معکوس داشته باشد.
یک فضای امن میتواند آنقدر آرام باشد که احساساتتان را در گسترش آنچه موضوعات اصلی اجازه میدهند، پاکسازی کند.
زبان بدنتان درباره شما چه میگوید؟
[button type=”navy-blue”]
برای مشاهده مقاله جامع “زبان بدن” کلیک کنید
[/button]
فقط مرگ قابل مذاکره نیست!
[button type=”navy-blue”]
برای مشاهده مقاله جذاب “مذاکره” کلیک کنید
[/button]
درباره علی بهرام پور
من علی بهرام پور، نویسنده، مدرس و مربی اصول و فنون مذاکره هستم و قصد دارم در این وبسایت مطالب کاربردی و مورد نیاز را که در سالیان فعالیتم در بلاروس و ترکیه و ایران عزیز بدست آوردم را به اشتراک بگذارم.
نوشته های بیشتر از علی بهرام پور
دیدگاهتان را بنویسید
ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید